مسجد چوت موتیا یکی از مساجد واقع در خیابان چوت موتیا شماره ۱، جاکارتای مرکزی است. بنای این مسجد یکی از یادگارهای تاریخی دوره استعمار هلند است. این مسجد یک مسجد منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد بودن آن، محراب آن است که در سمت چپ صف (نه در وسط طبق معمول) قرار گرفته است.

توضیح تصویر: نمای جلوی مسجد چوت موتیا

اطلاعات کلی

محل: در خیابان چوت موتیا، جاکارتای مرکزی

توضیحات معماری

نوع معماری: مسجد

سبک معماری: آرت نوو (Art Nouveau)

مشخصات

گنبد: نه یک گنبد، بلکه یک مکعب معمولی

مناره: ندارد

مسجد چوت موتیا یکی از مساجد واقع در خیابان چوت موتیا شماره ۱، جاکارتای مرکزی است. بنای این مسجد یکی از یادگارهای تاریخی دوره استعمار هلند است. این مسجد یک مسجد منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد بودن آن، محراب آن است که در سمت چپ صف (نه در وسط طبق معمول) قرار گرفته است. علاوه بر این، موقعیت صف در مقابل ساختمان خود مسجد نیز کج است، زیرا ساختمان مسجد دقیقاً به قبله منتهی نمی شود.

تاریخچه

توضیح تصویر: ساختمان N.V. Bouwploeg در دوره باتاویا، قبل از آنکه به مسجد چوت موتیا تغییر یابد.

این مسجد زمانی ساختمان اداری معماری (و توسعه دهنده) شرکت Bouwploeg پیتر آدریان جاکوبوس موژن (۱۸۷۹ - ۱۹۵۵) بود که منطقه گوندانگ دیا (Gondangdia) در منتنگ (Menteng) را ساخت.

ابتدای تاسیس

قبل از تبدیل آن به مسجدی که اکنون وجود دارد، این ساختمان زمانی به عنوان اداره پست، دفتر راه آهن هلند و دفتر نیروی دریایی ژاپن (۱۹۴۲ - ۱۹۴۵) مورد استفاده قرار می گرفت. پس از استقلال اندونزی، این بنا زمانی به عنوان دفتر امور مسکن تا دفتر امور دینی (۱۹۶۴ - ۱۹۷۰) مورد استفاده قرار می گرفت.

و در زمان استانداری علی صادقین به عنوان مسجدی در سطح استان با حکم شماره ۵۱۸۴/۱۹۸۷ مورخ ۱۸ آگوست ۱۹۸۷ افتتاح شد.

در ابتدا، نام این مسجد مسجد الجهاد بود که توسط افرادی مانند اکبر تانجونگ (سیاستمدار و رئیس اسبق مجلس اندونزی) و فهمی ادریس (تاجر و سیاستمدار و وزیر اسبق صنعت، کار و مهاجرت) تأسیس شد. در دوره قدیم اندونزی (حکومت سوکارنو از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ م)، از این ساختمان به عنوان ساختمان دبیرخانه مجلس موقت اندونزی نیز استفاده می شد.

خود نام Bouwploeg هنوز هم به عنوان نام بازار Boplo در غرب ایستگاه قطار گوندانگ دیا در حافظه باقی مانده است.

گالری

 

             توضیح تصویر: عکس قدیمی دیگر از مسجد چوت موتیا.                                    نمای جلوی مسجد چوت موتیا

            

           

توضیح تصویر: عکس منبر قدیمی مسجد چوت موتیا

کد خبر 3018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =